Buďte fit po vytvoření stomie

Rady a cvičení – před a po operaci

Buďte fit po vytvoření stomie

Pomozte sami sobě vrátit se na trať každodenního života

Život se stomií by pro vás neměl být překážkou při cvičení či fyzicky aktivním životě bez ohledu na to, zda máte stomii trvalou či dočasnou. Kromě extremních sportovních aktivit, kde dochází k mimořádnému fyzickému kontaktu či zvedání těžkých věcí, se můžete věnovat stejným fyzickým aktivitám, na které jste byli zvyklí před operací; plavání, lyžování, cyklistice, tenisu, aerobiku nebo čemukoliv, co vás baví.

Stejně jako po každé jiné operaci budete potřebovat čas na zotavení. Ten může trvat 6 až 8 týdnů. Jakmile uplyne čas pro rekonvalescenci, budete schopni pokračovat ve cvičení, kterému jste se věnovali před operací.

Období před operací je často spojeno s bolestí, nejistotou a trápením. Bolest nebo jakýkoliv jiný zármutek předcházející operaci často ovlivní vaši fyzickou kondici. Je důležité si uvědomit, jak a na co vaše tělo reaguje. Nejdůležitější je dosáhnout duševní a tělesné pohody. Čím lepší duševní a fyzický stav máte před operací, tím jednodušeji bude probíhat vaše zotavení a hojení.

 

Cvičební plán pro vás sestavili

Pia

Pia Expensen, narozena roku 1973, je fyzioterapeutka pracující převážně na tréninkových lekcích. Pia byla operována z důvodu Crohnovy choroby v roce 1993 a od té doby má ileostomický vývod. Její každodenní cvičební program zahrnuje hodinovou chůzi a pilates. Také má ráda aerobik, plavání, tanec a jógu.

Lilljan

Lilljan Ø. Kjaerra, narozena v roce 1951, je žena v domácnosti a velmi tvůrčí člověk. Lilljan podstoupila svou první operaci v roce 1991 z důvodu výskytu karcinomu a kolostomický vývod má od roku 1992. Lilljan cvičí 2krát až 3krát týdně ve fitness centru a miluje procházky v lese a na horách v Norsku.

Michael

Michael Laden, narozen roku 1962, pracuje jako personální asistent. Michael byl z důvodu ulcerózní kolitidy operován v roce 2000 a po dočasné ileostomii mu byla v roce 2001 vytvořena stomie trvalá. Třikrát týdně hraje fotbal, plave a jezdí na kole. Michael je autorem knihy „Get Well in a Morning“ – „Cesta ke zdraví začíná již ráno“.

Úvodní rady a tipy

  • Pomocí pravidelného cvičení dosáhněte toho, aby se pro vás fyzická aktivita stala zvykem.
  • Pokud na určitou dobu přestanete cvičit, neztrácejte naději! Pomalu začněte znovu a postupně se vypracujte k vašemu původnímu tempu.
  • Nesrovnávejte se s jinými.
  • Vaším cílem je osobní, duševní a tělesná pohoda, zdraví a tělesná kondice.

 

 
Úvodní rady a tipy

 

Proč cvičit

Proč cvičit

Cvičení a trénink pomáhá předcházet stresu a nemocem. Klouby a svaly potřebují svou denní dávku pohybu, který umožňuje, aby pracovaly co nejlépe a nezůstávaly v klidu a nečinnosti. Pravidelné cvičení také snižuje riziko srdečních chorob a infarktu a pomáhá zmírňovat a kontrolovat jiné rizikové faktory jako je vysoký tlak, vysoký cholesterol, přibírání na váze nebo diabetes.

Tímto však výhody nekončí! Cvičení vám pomáhá cítit se a vypadat lépe, stanete se odolnějšími a flexibilnějšími a budete mít více energie, což také přispívá ke zmírnění stresu a napětí.

Po stomické operaci spousta lidí zjistila, že touží po dosažení cílů, o kterých by nikdy dříve neuvažovala. Změna životního stylu po operaci umožňuje člověku objevit vnitřní sílu, která mohla být dříve ukryta.

Svalový korzet

Často se budeme v této brožuře setkávat s pojmem svalový korzet. Ten nám slouží k formování a podpoře těla.

Pojem korzet neoznačuje použití korzetu ve smyslu vnější opory, ale našeho vlastního přirozeného anatomického korzetu.

První den po operaci

Cvičení pro začátek

Cviky provádějte pomalu a pod kontrolou nemocničního personálu. S pohybem nepospíchejte. Je důležité správně dýchat a uvědomovat si pocity během cvičení. Měli byste se cítit pohodlně po celou dobu cvičení.

  • Pokud je cvičení nepříjemné, přestaňte.
  • Pokud se cítíte unaveni, dejte si pauzu nebo se posaďte.
  • Pokud potřebujete získat pocit síly a stabilitu, vydechněte. Dýchání aktivuje hluboké břišní svaly.

Vstávání z lůžka

Obraťte se na bok, položte obě paže před hrudník a zvedněte se. Záda držte rovná a kontrolujte oblast spodních zad a břicho (vtáhněte ho). Snažte se zpevnit svalový korzet. Použijte svůj dech a během výdechu vstaňte.

Po operaci

Sedněte si na lůžko. Se vzpřímenými zády se mírně předkloňte. Pohybujte pažemi nahoru a dolů/dozadu a dopředu. Nezapomeňte vydechovat, když je paže nahoře/vpředu. Koncentrujte se na vtáhnutí břicha směrem k páteři.

Rady a tipy

  • Dechová cvičení provádějte každý den. Jsou důležitá pro vaši tělesnou soustavu a její co možná nejlepší funkci.
  • Vleže cvičte denně po dobu prvních 3 - 4 týdnů.
  • Vstaňte a projděte se po místnosti tak často, jak je to možné.
  • Každý cvik opakujte tolikrát, kolikrát můžete. Začněte s 5 až 7 opakováními každého cviku a postupně zvyšujte na 20 až 25 podle toho, jak se budete cítit fyzicky a psychicky.

Období rekonvalescence

Období rekonvalescence trvá 6 - 8 týdnů po operaci. Během tohoto období si musíte dát pozor na zvedání těžkých věcí! Soustřeďte se na uvedení vašeho svalového korzetu do rovnováhy.

 

Obecné rady a tipy

  • Nalézejte způsoby, jak zařadit více fyzické aktivity do vašeho každodenního života.
  • Malé změny ve vašem životním stylu mohou způsobit velké změny na vašem zdraví celkově.
  • Projděte se 10 až 15 minut během vaší obědové přestávky.
  • Používejte schody místo výtahu. Zaparkujte dále od obchodů a projděte se.
  • Vyberte si aktivity, které vás baví. Stanovte si den, kdy začnete, který bude vyhovovat vašemu dennímu programu a který vám umožní začít s cvičebním programem.
  • Noste pohodlné oblečení a boty.
  • Začněte pomalu, nepřehánějte to! Pokud se necítíte dobře, přestaňte!
  • Snažte se cvičit každý den ve stejnou hodinu. Tím se cvičení stane pravidelnou součástí vašeho životního stylu.
  • Pijte vodu před, během i po každém cvičení.
  • Zeptejte se rodiny či přátel, zda se k vám nechtějí se cvičením připojit.
  • Pokud jeden den vynecháte, nahraďte cvičení v den druhý. Nezdvojnásobujte cvičení během příští lekce.
  • Zapojte se či navštivte cvičební lekce či zdravotní cvičení ve fitness centru.
  • Vyberte si různé aktivity. Jeden den se projděte, další plavte, o víkendu se projeďte na kole!
 
 
Obecné rady a tipy