Svalový korzet

Každý člověk má vlastní svalový korzet okolo páteře. Jedná se o funkčně pracující jednotku, která tvaruje a podepírá tělo – jednotku, která může a měla by být trénována. Tento svalový korzet je centrem těla a je velmi důležitý pro pohyb, držení těla a tvarování břicha a svalů v okolí páteře.

Každý pohyb, který vykonáváme, ovlivňuje svaly břicha a zad. To znamená, že např. i malý pohyb paže můžeme zaznamenat na svalech břicha a zad.

Proto považujeme náš svalový korzet za skutečný korzet sestávající z aktivně pracujících a citlivých svalů. Tyto svaly musí být pravidelně trénovány stejně jako každý jiný sval našeho těla.

Břišní oblast společně s páteří jsou „základem těla“. Místo související s pocity, stabilitou, silou, jistotou a sebedůvěrou. Břišní svaly, kterými prostupuje stomie, jsou částí tohoto základu (tělesného centra).

Vytvoření harmonie a rovnováhy v těle prostřednictvím cvičení a tréninku vede k lepšímu držení těla a zvyšuje uvědomění si vlastního těla. Cvičením lze urychlit proces hojení a vyvarovat se rizika vzniku kýly (hernie*) v okolí stomie.

* Hernia (kýla) označuje ochablost svalové vrstvy v místech, kde mohou vystupovat (vyčnívat) vnitřní orgány, jako např. střevo. Parastomální kýla se projevuje jako vydutí v okolí stomie.

Břišní stěna

Nachází se mezi hrudníkem a kyčlemi. Pod pokožkou je tuková tkáň, pojivová tkáň a povrchové břišní svaly. Tyto svaly formují strukturu břišní stěny. Svaly v oblasti pupku, chirurgických jizev a stomie jsou po operaci měkké či oslabené.

 

Obecné rady a tipy

  • Zamyslete se nad tím, zda raději cvičíte sami nebo s lidmi, venku či uvnitř, která denní doba je pro vás nejlepší a jaký druh cvičení máte nejraději.
  • Pokud cítíte, že chcete cvičení raději vynechat, připomeňte si všechny důvody, proč jste začali a všechny výhody, které vám cvičení přináší!
  • Nebuďte na sebe příliš přísní. Máte být schopni během cvičení hovořit.

 

Tato brožura se zaměřuje na cvičení a pohyby, které posilují a podporují „tělesné centrum těla“. Prostřednictvím pohybu a správného dýchání se naučíte zvyšovat pevnost břišních svalů a svalů podporujících páteř a spodní část zad.

Čím dříve začnete cvičit, tím lépe. Je vhodné seznámit se s cvičením ještě před operací. To vám pomůže získat kontrolu nad vaším tělesným centrem po operaci a tím podpořit hojení a rychlejší rekonvalescenci.

Výhody cvičení a tréninku jsou dobře známy. Nicméně před tím, než začnete, poraďte se o svém cvičebním programu se svým lékařem či stomasestrou.

Procházky jsou dobrým začátkem. Nezapomeňte, že i chůze na konec předsíně či okolo domu je pro začátek dostačující. Když se vracíte po operaci domů, budete se cítit vyčerpaní a pouhá myšlenka na výstup do schodů může vypadat jako zdolání Mount Everestu.

 

Chodník